Projekty
Ovoce, zelenina a mléko do škol v roce 2024/2025
Děti z autistické třídy se nám opět letos starají o distribuci dodaných produktů v rámci projektu Ovoce, zelenina a mléko do škol. Příjemci jsou žáci 1. stupně. Kromě pravidelných dodávek jsme obdrželi i ochutnávku exotického ovoce a koš s mléčnými výrobky. Učitelé se již těšili, jak s dětmi letos ochutnávku provedou. Při tom nejde jen o samotné ochutnávání, ale především o samotný proces, o zážitky, o nácvik pracovních a sociálních dovedností. A protože se jednalo o samé dobroty, chuťové pohárky dětí se při ochutnávce opravdu "pošmákly"!
Projekt Dětský úsměv pokračuje (červen 2024)
V letošním školním roce jsme v ZŠ Zahrádka devátým rokem realizovali sérii konzultací s dentální hygienistkou Vendulou Jaklovou v rámci projektu Dětský úsměv. Cílem projektu je zlepšit péči o zoubky našich dětí a osvojit si správné techniky a postupy v péči o chrup dětí s těžkým kombinovaným postižením, které jsou v této oblasti odkázány na pomoc pečující osoby. Věříme, že prevence se vyplatí. Děkujeme za přízeň paní MUDr. Haně Zallmannové, garantce celého projektu, taktéž paní Vendulce Jaklové a mamince Ivaně Hanus za obětavost, s jakou svoji odbornost přenáší do praktického života. Velké uznání patří maminkám a tatínkům, kteří na konzultace s dětmi pravidelně přicházejí a o téma mají zájem. Letos bylo přihlášeno 27 žáků.
Integrace naruby 2024 (březen - květen 2024)
Právě se rozbíhá další ročník úspěšného projektu s názvem Integrace naruby. Navázali jsme kontakt s žáky, třídní učitelkou a asistentkou pedagoga ze základní školy na Praze 6. Budou následovat tři návštěvy, při kterých se děti seznámí s našimi žáky, s tím, jak probíhá výuka ve speciální škole, část programu bude interaktivní, část zážitková.Ohlédnutí za projektem Integrace naruby 2024 (Mgr. Veronika Kočerhová)
V rámci projektu „Integrace naruby“ naši školu navštívili žáci 3. ročníku ze ZŠ Petřiny - sever. Přišli v počtu 24 žáků s třídní učitelkou a 2 asistentkami. Během tří setkání (v březnu, dubnu a v květnu) jsme těmto žákům ukázali metody vzdělávání, podporu, terapie a další aktivity dětí s handicapem. Zažít a poznat tak svět těchto dětí při kontaktu s nimi. Seznámili se s prvky bazální stimulace, která napomáhá žákům s handicapem orientovat se na svém těle a vnímat tak své tělo. Žáci se učili, jak se správně polohuje člověk s handicapem. Vyzkoušeli si různé vibrační pomůcky, vibrační a hřejivou matraci. V muzikoterapeutickém ateliéru byl program zaměřen především na podporu interakcí mezi žáky, jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci. Vyzkoušeli si také hru na netradiční hudební nástroje.
Žáci si mohli také vyzkoušet hmatovou stimulaci pomocí hmatového pexesa a hmatového chodníku. Zažili běžné hry naslepo nebo jízdu na vozíku a manipulaci s ním. Při posledním setkání měly děti z běžné školy možnost vidět práci canisterapeutického pejska – jak dokáže pomáhat lidem s handicapem. Na závěr si vyrobili malý hudební nástroj. Zažili tedy aktivity a poznali netradiční pomůcky, které v běžné škole nenajdou.
Všech tří setkání se zúčastnilo 7 žáků ze ZŠ Zahrádka se svými pedagogy. Na začátku každé návštěvy jsme si společně zazpívali. A děti ze ZŠ Petřiny nám předaly zpětnou reakci na to co viděly a zažily v naší škole, většinou pozitivní. Při posledním setkání nám děti ze ZŠ Petřiny přinesly malovaný obrázek na hedvábí a spoustu zajímavých vzkazů, ze kterých jsme si vyrobili koláž. Koláží jsme si vyzdobili chodbu a bude nám dělat radost celý příští školní rok.
FOTO ZDE
Ovoce, zelenina a mléko do škol pro školní rok 2023/2024
FOTO ZDE
Vybavení IT pomůckami (březen 2024)
Integrace naruby 2023
V dubnu, květnu a v červnu 2023 naši školu navštívili žáci ze 4. A ZŠ Radlická, Praha 5 i se svými dvěma pedagožkami. Během tří půldenních návštěv v Zahrádce se měli možnost seznámit, jakým způsobem a pomocí jakých učebních pomůcek se učí děti s hendikepem. Sami na sobě si vyzkoušeli bazální stimulaci, procvičili smysly (především hmat, zrak a sluch), jízdu na vozíku, hru na originální hudební nástroje a také blíže poznali práci asistenčního pejska. Na památku si vyrobili hudební nástroj, který si odnesli domů. Nám pro radost přinesli společně vyrobený obrázek a malé keramické ptáčky, kterými jsme si vyzdobili třídu i terasu. Velmi nás potěšil jejich upřímný zájem o naše žáky a také to, jak se snažili o navázání kontaktu. Byla to oboustranně prospěšná akce.
FOTO ZDEBezpečné cesty do školy 2022
Ovoce do škol 2022/2023 (září 2022 až červen 2023)
Ve školním roce 2022/2023 si na dobrém ovoci pochutnávají žáci 1. stupně naší školy.Integrace naruby 2022
Po několikaleté covidové pauze pokračuje v naší škole projekt Integrace naruby. Opět nás třikrát navštíví skupina žáků 2. třídy běžné základní školy, tentokrát z Prahy 6. Společně s našimi žáky je provedeme pestrými dopoledními bloky, při kterých nahlédnou "pod pokličku" světa lidí s postižením. Projekt je financován MHMP v rámci programu Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů škol a školských zařízení a proběhne v období duben až červen 2022.Jak celý projekt dopadl?
V rámci projektu „Integrace naruby“ naši školu navštívili žáci 2. ročníku ze ZŠ Červený vrch. Přišli v hojném počtu – 26 žáků s třídní učitelkou a asistentkou. Během tří setkání jsme těmto žákům ukázali metody vzdělávání, podporu, terapie a další aktivity dětí s handicapem. Zažít a poznat tak svět těchto dětí při kontaktu s nimi. Seznámili se s prvky s prvky bazální stimulace, která napomáhá žákům s handicapem orientovat se na svém těle a vnímat tak své tělo. Žáci se učili, jak se správně polohuje člověk s handicapem. Vyzkoušeli si různé vibrační pomůcky, vibrační a hřejivou matraci. V muzikoterapeutickém ateliéru byl program zaměřen především na podporu interakcí mezi žáky, jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci. Vyzkoušeli si také hru na netradiční hudební nástroje.
Žáci si mohli také vyzkoušet hmatovou stimulaci pomocí hmatového pexesa a hmatového chodníku. Zažili běžné hry naslepo nebo jízdu na vozíku a manipulaci s ním. Při posledním setkání měli děti z běžné školy možnost vidět práci canisterapeutického pejska – jak dokáže pomáhat lidem s handicapem. Na závěr si vyrobili hmatový obrázek a malý hudební nástroj. Zažili tedy aktivity a poznali netradiční pomůcky, které v běžné škole nenajdou.
Všech tří setkání se zúčastnilo 6 žáků ZŠ Zahrádka se svými pedagogy. Na začátku každé návštěvy jsme si společně zazpívali. Děti ze ZŠ Červený vrch nám předvedly písničku s obrázky a také nám výtvarně ztvárnily to, co je v naší škole nejvíce zaujalo a co se jim nejvíce líbilo.
Návštěvy to byly milé, vřelé, plné dobré nálady a nadšení a pro žáky obou škol prospěšné.
FOTO ZDE
Projekt Šablony II. je ukončen (leden 2022)
Těsně před Vánoci 2021 skončil v naší škole projekt "iPad do každé hodiny" (Šablony II.), který jsme začali realizovat 1. 9. 2019. Díky projektu absolvovalo osm našich pedagogů kurzy DVPP zaměřené na práci s iPady a jejich využívání při výuce, bylo zakoupeno deset nových iPadů 6. generace pro žáky, čtyři pedagogové navštívili jiné základní školy speciální za účelem sdílení zkušeností a uskutečnili jsme čtyři projektové dny ve škole. I když kvůli opatřením proti covidu nebyla realizace vždy jednoduchá, dostáli jsme svým povinnostem, hezké a zajímavé věci jsme spolu zažili a mnoho nového se naučili.Ovoce do škol (září 2021 až červen 2022)
Letos se naše škola nově přihlásila do projektu OVOCE DO ŠKOL, který probíhá ve spolupráci se Státním zemědělským intervenčním fondem. Naším dodavatelem bude po celý školní rok společnost BOVYS. Žákům bude dodáváno jedenkrát za 14 dnů zdarma čerstvé ovoce a zelenina. Cílem projektu je podpora zdravé výživy a zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny u dětí. V rámci tohoto projektu vznikly také internetové stránky www.ovocedoskol.szif.cz, kde se mohou o projektu dozvědět vše potřebné jak školy, tak i rodiče a děti. Vlastní realizace projektu se chopila třída pro děti s PAS, která jej zároveň využije také v rámci rozumové i pracovní výchovy. Žáci se budou učit poznávat různé druhy ovoce a zeleniny, také budou zapojeni do procesu rozdávání a rozpočítávání pro ostatní spolužáky. No a samozřejmě samotné ochutnávání bude pak odměnou.
Spolupráce s CZV FN Motol 2021
Jsme rádi, že se letos i přes všechna omezující opatření podařilo vyjet s dětmi do Centra zrakových vad FN Motol na vyšetření. Není to vyšetření ledajaké – čeká nás milá paní terapeutka, u ní stráví každé dítě necelou hodinu a to skoro ani neví, že je odborně vyšetřováno. Paní terapeutka PaedDr. Markéta Skalická si povídá s doprovázejícím rodičem nebo učitelem (případně oběma) a pak si „hraje, povídá a ukazuje s dítětem“, tedy provádí testy zrakové ostrosti, co by mohlo pomoci prodloužit pozornost, sleduje, jakým způsobem dítě vnímá okolní svět, jaké používá strategie, co mu při pozorování pomáhá, co naopak zrakové vnímání ztěžuje a co by mu pomohlo lépe vidět, kde má rezervy a možnosti dalšího rozvoje, jaké předměty, obrázky a pomůcky jsou v této chvíli pro něj nejvhodnější. Při každé návštěvě se dozvíme něco nového a užitečného. Následuje chvilka rozkapání očí a pak oční prohlídka u lékaře MUDr. Filipa Beránka, jehož přístup k našim dětem činí i tuto proceduru příjemnou a děti se něj těší. Čekání na vyšetření si krátíme prohlížením iPadu, dekorací na chodbách, svačinou nebo procházkou v okolí pavilonu. Díky všem, kdo se podílejí na úspěšné realizaci této užitečné akce.
FOTO ZDE
Pokračujeme v Šablonách II. (prosinec 2020)
V době uzavření školy v období 2. – 17. 11. 2020 z důvodu nařízení vlády naše paní učitelky pilně připravovaly se čtyřmi oslovenými externisty program projektových dnů. Realizace prvních tří projektových dnů proběhla během prosince a velmi tak obohatila školní předvánoční výuku.
Projektový den „Adventní ladění“ 2. 12. 2020
Projektový den „Zima se zvířátky“ 7. 12. 2020
Projektový den „Vánoční příběh“ 8. 12. 2020
Projektový den „Vesele do školy, vesele do knihovny“ 29. 4. 2021
Účast v projektu Šablony II
Šablona Využití ICT ve vzdělávání s názvem „iPad do každé hodiny“
a šablona Vzdělávání pedagogickch pracovníků ZŠ
V rámci zjednodušených projektů Šablony II zakoupila naše škola na podzim 2019 deset nových iPadů. Tím jsme za prvé rozšířili dosavadní inventář mobilních zařízení na téměř dvojnásobek, zároveň nám to i umožní zařadit práci s iPady do výuky pravidelně a pro větší počet žáků.
V rámci projektu, který bude realizován do prosince 2021, se naši učitelé zúčastňují akreditovaných vzdělávacích seminářů, při kterých se učí tablety efektivně používat a zařazovat do výuky. Vzhledem k charakteristice naší školy a s ohledem na vysoké stupně podpůrných opatření pracují žáci při výuce převážně s aplikacemi ke stimulaci smyslů (Gravitarium, Fluidity, Sound Touch, Kalendo Free), k rozvoji jemné motoriky (Build it up, Tobík uklízí, Glow Draw) a k nácviku tolik potřebných komunikačních dovedností (Eda play Toby, GoTalk).
Řada našich šikovných žáků dokáže na iPadu pracovat samostatně či jen s mírnou dopomocí, někteří žáci potřebují během celé lekce větší podporu. Své uplatnění najdou iPady nejen ve výuce, ale i v časech pro samostatnou práci. Mezi nejoblíbenější aplikace patří např. My Tom, Lipa Knight, Candy Crush, Toca Doctor. Děti si rády prohlížejí své fotky a záznamy pořízené při různých aktivitách, jako například při vlastní vyučovací hodině, při pracovních i pohybových činnostech a podobně. Ve volných chvílích a při relaxaci využíváme iPady k poslechu hudby, pohádek či rozhlasových her.
Pozornost se zaměřuje i na praktické dovednosti učitele v širším záběru práce s iPady - učí se správně tablet nastavit, dále například pracovat s aplikacemi pro úpravu fotografií a videozáznamů (panoramatické fotografie, Pic Collage, zpomalený či zrychlený záznam) či správným zásadám archivace a sdílení dokumentů. Využití najdou iPady i při online poradách a distanční výuce.
Práce s iPady je zpestřením výuky jak pro pedagogy, tak i pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří nás mnohdy velmi příjemně překvapí, jak jsou při práci s iPadem úspěšní.
FOTO ZDE
Integrace naruby 2019 (září - listopad 2019)
FOTO ZDE
Čtvrtý ročník projektu Dětský úsměv ve školním roce 2018/2019
Ve školním roce 2018/2019 se konal již čtvrtý ročník projektu Dětský úsměv. Po čtyřech letech můžeme s radostí konstatovat, že je o téma dentální hygieny ze strany rodičů žáků naší školy stále velký zájem. Odborným garantem projektu je MUDr. Hana Zallmannová a trpělivou konzultantkou vždy usměvavá paní Vendula Jaklová, DIS. Ta při jednotlivých setkáních učí rodiče, případně pedagogy, jak správně pečovat o chrup dítěte, pomáhá s nácvikem správné techniky čištění i s výběrem vhodných pomůcek. Samotné čištění zoubků u dětí s těžkým kombinovaným postižením nepatří mezi činnosti úplně jednoduché, ale zvyšování kvality péče o chrup je velmi žádoucí, a to zejména z preventivních důvodů.
Integrace naruby 2018 - Program celoměstské podpory vzdělávání HMP
Více informací
Integrace naruby 2017 - Program celoměstské podpory vzdělávání HMP
Více informací
Přednášky o vzdělávání dívek s Rettovým syndromem
Vážení účastníci, milé kolegyně, naši hosté, děkujeme za váš zájem, přejeme vám všem dobré a hodně úspěchů ve vaší záslužné a přitom nesnadné práci.
FOTO ZDE
ZHODNOCENÍ
Projekt „Dětský úsměv“
Více informací
Nová cesta k praxi
Projekt "Nová cesta k praxi"
Pracoviště se účastní projektu Evropského sociálního fondu, operační program Praha Adaptabilita s názvem Nová cesta k praxi: inovace ve studiu speciální pedagogiky.
Více o projektu
Projektový tým
Projekt muzikoterapeutického ateliéru
Více informací
Vybudování místnosti SNOEZELEN
Více informací
Konference „Komplexní péče o žáka s kombinovanou vadou“
Více informací
Projekt publikace o Rettově syndromu
Více informací