Pětistupňové plánování
PŘÍPRAVA A PLÁNOVÁNÍ, ČINNOSTI A HODNOCENÍ, SKUTEČNÉ UČENÍ V BĚŽNÝCH SITUACÍCH
Takto lze stručně nazvat plánování v pěti krocích - K5.
Jak vznikla tato metoda?
Pětistupňovou metodiku plánování vytvořili prof. Tellevik a Elmerskog v r. 2001. Je založena na holistickém plánování a přístupu zaměřeném na činnosti a zapojení se do skutečných životních situací. Základem metody je využití formulářů.
Pro koho je určena?
K5 lze použít pro děti, mládež i dospělé s různými druhy a kombinacemi diagnóz a potíží. Je určena učitelům, rodičům, poradenským pracovníkům a asistentům, kteří děti a dospělé provázejí.
Co je základem této metody?
K5 pomáhá vytvořit ideální program pro žáka, buď během vyučování nebo během celého dne, případně týdne. Vytváří postup a hledá podmínky pro uskutečnění cílů a priorit. Základem je činnost žáka s ohledem na jeho přednosti (na rozdíl od jiných modelů, kde převládá vývojové hledisko nebo předem stanovená témata). V tom je základní rozdíl.
Jak metoda funguje?
Po diagnostické části a stanovení priorit jsou činnosti žáka rozpracovány a jsou určeny - míra a způsoby podpory a další okolnosti. Součástí formulářů (záznamových listů každého žáka) je popis činností, podpory a také jednoduché vyhodnocení činnosti, které vede k následnému stanovení další aktivity. Takto můžeme u lehce i těžce postižených žáků sledovat jejich pokroky a postupovat v rozvíjení jejich osobnosti a činností. (Pomáhá nám „neustrnout v jednom bodě.“)
Více o této metodě se dozvíme v brožuře ImPAct MDVI (2006).