Orofaciální stimulace

   Většina našich žáků má potíže s příjmem potravy. Krmení žáků při svačině a při obědě se pak stává přirozenou součástí vyučování. Závažným problémem pro mnohé děti je příjem sousta, žvýkání a polykání pevné stravy i tekutin.  Dbáme na pitný režim - některé děti pijí po doušcích během celého dne. Každému dítěti přitom musíme najít způsob pití a příjmu potravy, který mu nejlépe vyhovuje. Při vykonávání těchto sebeobslužných aktivit postupujeme cíleně a snažíme se naučit dítě novým dovednostem tak, aby pro ně bylo jídlo příjemnou a co nejméně namáhavou činností: správně sedět při jídle, najít svůj přiměřený způsob rozmělňování a posunu sousta při respektování fyziologických zákonitostí a individuálních potřeb, dobré komunikace a pohodě při jídle atd.

Součástí speciálně pedagogické a ergoterapeutické praxe je orofaciální stimulace, která spočívá v jemných masážích svalů kolem úst a v ústech – uvolnění tam, kde je velké napětí a stimulace v místech, kde je svalové napětí snížené.

Další informace o tomto druhu ošetření najdeme v různých publikacích:

Morales, R. C: Orofaciální regulační stimulace, Portál, Praha 2006, ISBN 80-7367-105-0

Kittel, A.: Myofunkční terapie, Grada, Praha 1999, ISBN 80-7169-619-6

Klenková, J. a kol. Terapie v logopedii, MU PedF, Brno 2007, ISBN 978-80-210-4463-0


Jméno:
Heslo:
english
Základní škola Zahrádka

Created by © 2014 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek pro školy