Zrakově postižené dítě v otázkách a odpovědích
Vyšetření zrakových funkcí v Centru zrakových vad
a zraková edukace v naší škole
Učíme se dívat a vidět
Více než dvě třetiny našich žáků trpí různou mírou zrakového postižení. U některých žáků je zrak důležitým kompenzačním prostředkem (např. při sluchové vadě nebo při absenci řeči a současně hybnosti – nejen u Rettova syndromu, kdy je zrak a oční pohyb základním a jediným komunikačním prostředkem.) Zrak můžeme rozvíjet po celý život (viz 10).
Podstatnou skupinu diagnóz tvoří centrální zrakové vady – CVI - central visual impairment.(viz 9) Základem naší zrakově edukační práce je důkladná diagnostika, proto spolupracujeme s Centrem zrakových vad v Motole (viz 1). Škola organizuje ve spolupráci s Integračním centrem Zahrada 2x ročně se souhlasem rodičů vyšetření dětí (viz 3) očním lékařem a/nebo zrakovou terapeutkou, které je východiskem pro naši zrakovou práci s dětmi (viz 12).
1. Centrum zrakových vad v Motole
2. Proč a jak organizujeme vyšetření zraku v CZV ?
3. Informační dopis pro rodiče a souhlas s vyšetřením v CZV
4. Stručný seznam náležitostí k vyšetření – nezapomeňte s sebou
Některé často kladené otázky:
5. Jak probíhá samotné vyšetření?
6. Mohu být u vyšetření přítomen/mna?
7. Jsou vyšetření povinná? Jak se mohu objednat?
8. Kdo je zraková terapeutka?
9. Co je centrální zraková porucha – CVI?
10. Jak mohu podpořit dítě se zrakovou vadou (praktické nápady)?
11. Kde najdu více informací?
12. Jak probíhá zraková edukace v naší škole?
13. Další užitečné kontakty a zdroje informací
15. Jak pomoci dítěti se zvykáním si na nošení brýlí?
16. Naše dítě vůbec nevidí, proč by mělo chodit k očnímu lékaři?
17. Myslíme si, že naše dítě vidí dobře. Je třeba, aby bylo vyšetřeno?
18. Chcete se ještě na něco zeptat?
Sestavila a zpracovala Miroslava Tupá, 2019