Canisterapie
Canisterapie
Canisterapie je podpůrná rehabilitační metoda, která za účasti speciálně cvičeného psa oslovuje potřeby našich žáků v mnoha oblastech, jak je například fyzická úroveň, emoce a sociální rozměr, neverbální komunikace, rozumové schopnosti atd.
V naší škole canisterapie probíhá 2x týdně. Je přizpůsobena individuálním potřebám žáků, kdy je volena především ve formě polohování nebo aktivní činnosti se psem.
Polohování:
Nejen pro děti spastické volíme tzv. polohování se psy. Polohování spočívá v těsné interakci mezi psem a člověkem. Dítě si na něj může lehnout, položit nohy či ruce, vnímat jeho dech a teplo. Vlivem tělesného tepla psa a psychické pohody klienta dochází k prohřívání a postupnému uvolnění spastických svalů.
Během polohování dochází k:
- navození libých pocitů,
- zklidnění (zejména u hyperaktivních jedinců),
- prohřátí a zahřátí těla (zejména končetin),
- uvolnění spasmů,
- oživení mimiky,
- zkvalitnění a prohloubení očního kontaktu,
- prohloubení dýchání (synchronizace se psem), a tím i lepší prokrvení těla,
- dítě snáze přijme polohu, kterou jinak běžně odmítá.
Aktivní činnosti se psem:
Zejména u dětí s poruchou autistického spektra zařazujeme canisterapii zaměřenou na aktivní činnost se psem. Konkrétní aktivity se psem bývají navrženy v souladu se strukturovaným učením a individuálním plánem jednotlivých žáků.
Do aktivních činností patří přímá práce se psem. Jde o soubor strukturovaných úkonů zaměřených především na nácvik jemné i hrubé motoriky a kognitivních dovedností jako např. házení aportů, sbírání různých předmětů z těla psa, česání psa, překračování a podlézání psa, chůze se psem na vodítku, rozlišování tvarů a barev, počítání.
U dospívajících žáků zařazujeme do programu procházku venku a venčení psa na vodítku.
FOTO ZDE