12. Jak probíhá zraková edukace v naší škole?
Zrak u dětí s centrálním postižením se může měnit, lze vytvářet nové spoje v mozku a vytvářet podmínky pro nové zkušenosti. Vhodným přístupem můžeme pomoci lépe zvládat běžné životní situace, kompenzovat zrak a hledat a cvičit vhodné strategie vnímání. Zraková edukace ve škole probíhá:
- vytvářením zrakově stimulačního a příjemného prostředí bez rušivých vlivů
- v sestavení přiměřeného programu dne, ve kterém se střídá aktivita a odpočinek
- v procvičování individuálně nastaveného programu při vyučování ve třídě s učitelem (velikost, typ obrázků, objektů, postupy, délka a způsob předkládání předmětů dítěti, způsob hry, koordinace, rozpoznávání tváří, oční kontakt atd.)
- v procvičování zrakového vnímání v běžných situacích – při jídle, při výtvarných činnostech a jiných činnostech, při canisterapii, na výletech, v obchodě atd.
- při jiných činnostech ve škole a ICZ – canisterapii, bazální stimulaci, muzikoterapii, snoezelenu, hippoterapii, ergoterapii
- při procvičování zraku ve speciálně zařízené místnosti a se zrakově stimulačními pomůckami a s light-boxem
- při práce s programy určenými pro děti s CVI na iPadu
- při nácviku orientace v prostoru (těla, plochy, místnosti, budovy, okolí)
- při nácviku kompenzačních dovedností (sluch, hmat)
- při nácviku praktických dovedností
- při vyučování: prodlužování zrakové pozornosti, koordinace ruka-oko, rozšiřování zorného pole, koordinace smyslů a praktické využití smyslového vnímání pro život – tyto cíle máme na mysli při sestavování konkrétního programu a hry pro dítě.